Велику роль при виготовленні одягу відіграє правильний вибір оз



Скачати 51,99 Kb.
Сторінка1/4
Дата конвертації12.04.2019
Розмір51,99 Kb.
  1   2   3   4
УДК 687.016.5:572.087

І.О. БУЗИЛЬ, О.М. САРАНА, О.С. Засорнов

Хмельницький національний університет, м. Хмельницький
Класифікація орнаментів вишивки українського

національного одягу
В статті обґрунтовано необхідність проектування і виготовлення сучасного одягу з елементами національної символіки, а саме орнаментів української національної вишивки. Проаналізовані існуючі класифікації орнаментів вишивки різних видів виробів, зокрема одягу. Розроблена об’єднана класифікація орнаментів вишивки, яка дозволить в подальшому використовувати її при проектуванні жіночого сучасного костюму для урочистих подій за допомогою ЕОМ.
Швейна промисловість випускає широкий асортимент одягу різного призначення. Серед всіх видів одягу, в розвинених країнах, одним з найбільш поширених є жіночі та чоловічі костюми. В сучасному світі костюм – це своєрідна характеристика ділової людини. За видом одітого на особу костюму можна визначити її вікову категорію, статус, матеріальний стан, інші особливості. Класичні костюми відповідають способу життя ділових людей. Їх використовують різні верстви населення: керівники держав, дипломати, наукові робітники, інженери, службовці різних категорій та інші.

Більшим розмаїттям за покроєм, кольором, елементами оздоблення, іншими особливостями, у порівнянні з чоловічими, відрізняються жіночі костюми. Неодноразово проведені покази колекцій pret-a-porter в Парижі, Мілані, Нью-Йорку присвячені саме жіночому костюму. Сучасна мода для жінок здебільшого зорієнтована на елегантність, тому важливу роль відіграють костюми англійського покрою. Такі жіночі костюми стали класикою в одязі.

В теперішній час у моді переважає стиль 60-х років, для якого характерні: чіткі силуетні лінії, прямі вузькі плечі, строгі форми. Англійський жіночий костюм складається з жакету на підкладці і спідниці. Жакет по довжині короткий або до середини стегон. За силуетом прилеглий або напівприлеглий. Крій чіткий, по фігурі. Комір з лацканами, піджачного типу. Обов’язково підкреслено лінію талії. Спідниця на підкладці, прямого силуету, довжиною до колін. Для пошиття англійського костюму використовують напівшерстяні тканини, шерстяні креп і твід. Тканини однотонні, в клітинку (“принц Уельський”, шотландка) або в смужку [1].

Класичні костюми використовують для повсякденного призначення і для урочистих подій.

Костюми для урочистих подій відрізняються від повсякденних матеріалами верху, підкладки, фурнітури, оздоблення. Для пошиття такого костюму використовують тканини: оксамит, оксамит-шифон, пан-оксамит, твід, атлас, а також костюмні тканини чоловічого типу. Можливе застосування таких матеріалів, як тафта, парча. Смужки із хутра і шкіри, шнури, двосторонні атласні стрічки, стрази, аплікації із страз, тасьма – важливі декоративні елементи, які використовують при виготовленні костюмів для урочистих подій. Ґудзики, які імітують розпис по фарфору, прозорі з рельєфним орнаментом, з написами. Модною тенденцією є оздоблення святкових костюмів аплікаціями із різних матеріалів, бантами з основної тканини, вишивкою однотонною або кольоровою, орнаментами типу орігамі (старовинне китайське мистецтво складання фігур з паперу).

В житті народів, і людини зокрема, існують особливо значні події, які об’єднують людей різних категорій і сприяють самоствердженню в державі, і в світі. До таких подій можна віднести національні і міжнародні свята, участь представницьких делегацій у міжнародних форумах, спортивні змагання європейського і світового рівня, визначні зустрічі державних діячів, ділові міжнародні зустрічі тощо. Країни, які мають глибокі національні традиції і високий рівень підтримки свого народу, при участі в таких подіях часто використовують певні атрибути, які найчастіше пов’язані з національними витоками.

Одним з таких атрибутів є національний одяг. Він дозволяє виділяти із загальної кількості людей певну групу, пов’язану між собою національним корінням. При проведенні урочистих подій, державних свят в багатьох країнах світу люди одягають традиційний одяг притаманний своїй державі. Використання національної символіки в одязі дозволяє відчувати почуття гідності, гордості за свою країну, сприяє об’єднанню людей в єдину спільноту. Наприклад, виразним атрибутом одягу, який виділяє Шотландію з-поміж інших країн є всесвітньо відомі чоловічі спідниці. Інші країни також використовують на представницьких форумах національний одяг, або його елементи, які одразу дозволяють визначити приналежність людини до певної країни. Завжди можливо виділити делегації Мексики, Іспанії, Голландії, Німеччини, інших країн, які вшановують свою культуру, частиною якої є національний одяг. Деколи країни намагаються представити свої досягнення, символи, красоти природи ще більш виразно. Так, у місті Турін в Італії 2006 року відбулись XX Зимові Олімпійські Ігри. На офіційній церемонії їх відкриття знаменитий Дім моди Moschino представив 89 моделей костюмів. Кожна модель відображала в собі частину Італії, місцеву природу, альпійські пейзажі. На центральній моделі зображено Турін і його знамениту башту Антонелліану. Як декор об’ємної атласної спідниці використано: ялинки, будинки і фігури лижників [2].

Сучасні жіночі костюми, які використовують представники нашої країни найчастіше мають класичний вигляд. Наші спортсмени, які представляли Українську збірну на всіх урочистих заходах Олімпіади, були одягнені в костюми виготовлені в строгому класичному стилі від компанії Відіван. Чоловічий комплект одягу складали піджаки і штани, а жіночий – жакети, спідниці і штани. Комплекти одягу виконані із високоякісних натуральних тканин в коричневих тонах [3]. Потрібно зазначити, що костюми для офіційних церемоній – це переважно знаковий одяг. Його призначення полягає у представленні своєї країни, національних традицій, культури народу. Нажаль, в костюмах команди українських спортсменів не було представлено символіки чи інших елементів, які б дозволяли виділити нашу делегацію як таку, що представляє українську націю.

Україна молода держава, тому для підвищення самосвідомості українського народу виникає потреба виразити в сучасному одязі духовну цінність національної культури, яскраво висвітлити світогляд, естетичні уподобання, саму психологію українського народу. Такий досвід в українського народу є і достатньо широко ним використовується та пропагується.

Наприклад, національний заслужений академічний український народний хор України ім. Г.Г. Верьовки неодноразово брав участь у концертних програмах в містах України і за кордоном: на Кубі, Мексиці, країнах Латинської Америки, Німеччині, Нідерландах. Репертуар колективу повноцінно відтворює вокально-музичну та танцювально-народну культуру всіх регіонів України. Але яскраво відображають фольклор не лише вокально-хореографічні сцени і народні дійства, але й український традиційний одяг хорової, оркестрової і танцювальної груп. Цей колектив використовує у своїх виступах різні види національного одягу. Деякі державні діячі, наприклад Ю.Тимошенко, виступаючи із зверненням і привітанням в святкові дні до українського народу була одягнена у вишуканий сучасний костюм, але з яскраво вираженими національними ознаками за покроєм, його оздобленням національною вишивкою і українськими прикрасами. Деякі депутати Верховної Ради одягають українські «вишиванки» з класичними костюмами. Приїзд українських політичних діячів чи закордонних високопоставлених гостей в міста України супроводжується дійствами з використанням національних традицій - дівчата, одягнені в національний одяг підносять високопоставленим особам хліб та сіль. Шлюбні весілля в Україні часто проводять за старовинними українськими обрядами. Поряд з традиційними костюмами для святкових подій наречені та гості одягають вироби оздоблені вишивкою. В обрядах використовують українські рушники, килими, скатертини, серветки тощо.

Для поширення знань про традиції, духовність, культуру нашої держави можливо використовувати і в сучасних костюмах елементи одягу, які характерні саме для України. Це стане здійсненим лише при врахуванні художньо-конструкторських рішень українського національного одягу в процесі створення сучасного жіночого костюма. Існує багато літературних джерел, які окремо висвітлюють питання комплектності національного одягу, силуетних форм, членування, оздоблення тощо. Проте методики проектування і технологія виготовлення сучасних жіночих костюмів з використанням традиційної культури народу, які базуються на етнографічних дослідженнях українського національного одягу не є цільними і досконалими. У використовуваних методиках недостатньо інформації про тканини і спосіб створення із них об’ємно - просторової форми, співвідношення частин костюму, кольорового вирішення орнаментальних мотивів, художні і технологічні особливості. Тому розробка методики проектування і технології виготовлення сучасних костюмів, на основі українського національного одягу, є задачею актуальною.

Для створення жіночого костюму з використанням національних елементів потрібно враховувати основні художні принципи українського національного одягу. Важливу роль при проектуванні костюму відіграє правильний вибір і використання етнографічних елементів в сучасному костюмі. Такими елементами є: вид матеріалу, крій, спосіб носіння, поєднання складових у комплекс, вибір і виконання оздоблення. Одним з основних етнографічних елементів в українському костюмі є вишивка.

Мотиви орнаментів вишивки беруть свій початок з життя українського народу. Перші речі з елементами вишивки виникли ще у V столітті нашої ери. На протязі століть зміст зображень змінювався, з’являлись нові орнаменти, але основні символи збереглися до нашого часу [4]. У ХІХ столітті вишивка розташовувалась в більшості випадків біля оголеного тіла. Наприклад, біля горловини, на грудях, по низу рукава. Також вишивку застосовували, як декоративний елемент в легкому і верхньому одязі, її головне призначення – оберіг людини [5].

Художню вишивку широко застосовують в національних видах одягу. В українському костюмі найчастіше використовували рослинний, геометричний і зооморфний орнаменти. В сучасному одязі вишивка продовжує розвиватися, набуваючи нового значення при його художньому оформленні. Орнаменти вишивки використовують, як художньо – декоративні елементи. Дослідники відзначають тенденцію до спрощення і локалізації орнаментів сучасної вишивки [5].

При оздобленні костюму для урочистих подій, орнамент вишивки має відповідати призначенню даного виробу, гармонійно поєднуватись з виробом по формі, силуетних лініях, кольору, способу виконання вишивки. Важливими задачами є також точний вибір розмірів орнаменту, місця його розташування на деталях одягу.

Розвиток техніки і технології роблять можливим широке використання у швейному виробництві швидкодіючих персональних ЕОМ, які значно розширюють можливості проектування і виготовлення жіночих костюмів з використанням національних орнаментів. Виготовлення сучасного одягу з вишивкою виконують за допомогою спеціальних вишивальних автоматичних машин з програмним керуванням. За заданою програмою машина виконує вишивання обраного орнаменту на деталях одягу.

Підготовка машин до виконання вишивки включає у себе два основні етапи: перший етап – проектування або вибір орнаменту вишивки, тобто процес створення програми для вишивальної машини. На цьому етапі створюють конструкторські складові машинної вишивки. Другий етап технічний – здійснюють процес виготовлення вишивки за допомогою машини.

Для виконання процесу виготовлення вишивки можна виділити два основних інструмента машинної вишивки: на конструкторському етапі виробництва - комп’ютер з відповідним програмним забезпеченням і периферійними пристроями; на технічному етапі - автоматична вишивальна машина з відповідним обладнанням.

Роботу над оздобленням костюму для урочистих подій вишивкою, з використанням комп’ютерної техніки, починають з вибору орнаменту. Зробити обґрунтований вибір орнаменту вишивки можна за допомогою класифікації орнаментів.

В існуючих класифікаціях [5] найчастіше орнаменти поділяють на три класи: геометричні, рослинні, зооморфні (тваринні), які називають основними. В інших літературних джерелах [6] виділені ще деякі класи орнаментів: антропоморфні, каліграфічні, предметні, пейзажні, геральдичні. В зазначених класифікаціях приведені не всі існуючі орнаменти, а тільки деякі приклади орнаментів віднесених авторами до певного класу.

Часто рослинні орнаменти об’єднують з геометричними, поєднання тих і других утворює рослинно-геометризовані орнаменти. Орнаменти, що представлені деякими рослинами, наприклад, хміль, виноград утворено за допомогою ліній, тому їх відносять до рослинно-геометризованого орнаменту. Орнаменти, що представляють вужа і в’юна, також утворено лініями, але за існуючими класифікаціями вони віднесені до зооморфного (тваринного) орнаменту. Автори роботи [6], при розгляді орнаментів (антропоморфних, каліграфічних, предметних, пейзажних, геральдичних) елементи яких утворені за допомогою ліній різної конфігурації, відносять їх до відповідного класу, хоча вони представляють собою геометризовані орнаменти. Виходячи з викладеного, авторам зазначених робіт, потрібно з кожного класу орнаментів утворювати геометризований орнамент (що, на нашу думку, є недоцільним), або вилучити з класифікації рослинно-геометризований клас. Орнаменти, які віднесені до цього класу необхідно перенести до рослинних орнаментів.

Класифікації, яка б об’єднувала у собі всі відомі орнаменти не знайдено. Недоліком існуючих класифікацій є й те, що в зв’язку з відсутністю числових кодів кожного з орнаментів, встановлених за єдиним принципом, ці класифікації важко використовувати навіть за допомогою ЕОМ.

Отже, виникає потреба в розробці класифікації орнаментів, із використанням якої можливо вибирати орнамент вишивки при проектування такого одягу із застосуванням комп’ютерної техніки. В такій класифікації необхідно виконати кодування всіх орнаментів вишивки. Тому запропоновано використовувати наступний принцип кодування орнаментів. Коди класів складаються з однієї цифри, яка відповідає порядковому номеру класу. Коди груп вміщують код класу орнаменту до якого відносяться орнаменти цієї групи і порядковий номер групи всередині класу. Коди орнаментів складаються з відповідних кодів класу, групи і порядкового номера орнаменту в середині групи.

Всі існуючі і можливі орнаменти вишивки розподілені на вісім класів: 1 - рослинний; 2 - геометричний; 3 - зооморфний; 4 – геральдичний; 5 - предметний; 6 – пейзажний; 7 - антропоморфний; 8 – каліграфічний (рис.1).






Каталог: jspui -> bitstream -> 123456789
123456789 -> Інформаційне суспільство в контексті політичної культури суспільства
123456789 -> Керівництво самостійною роботою студентів під час їх підготовки до практичних занять
123456789 -> Л. О. Рощина, О. О. Захаров
123456789 -> Методичні вказівки для підготовки до заліків та іспитів із дисципліни "Державне управління"
123456789 -> Розкриття сутності поняття «соціально-педагогічна діяльність» у працях вітчизняних та зарубіжних дослідників


Поділіться з Вашими друзьями:
  1   2   3   4


База даних захищена авторським правом ©pedagogi.org 2019
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка